Nyheter

TAKK FOR STØTTEN I 2020!

Kjære venner og kolleger, nære og fjerne,

Vi håper alt er bra med deg!

Vanligvis er dette en tid for å feire og reflektere rundt året som vi er i ferd med å legge bak oss (og hvordan dette har påvirket oss), før vi håpefullt vender blikket mot det kommende året. 2020 har utvilsomt vært et vendepunkt som har endret våre vaner - kanskje ikke bare på kort, men også på lang sikt. Det har vært et år preget av tap, metaforisk og bokstavelig. Det har skapt sår som ikke vil heles med det første, særlig i lys av bevisstheten om en ny verdensorden som påvirker oss lokalt og globalt. Det har vært et år hvor kapitalismens ønske om maksimal profitt og dominerende teknokratiske paradigmer for kollektiv sikkerhet har skapt nye normative koreografier for våre kropper og daglige gjøremål. Som et resultat av dette har våre individuelle rom og tanker aldri blitt opplevd som mer akutt.

I dette følelsesladede mylderet – som presser vår mentale helse – er det naturlig å søke etter trøst. Hva skjer med kunsten i møte med slike kriser? Hva slags kollektive handlinger kan vi, som en offentlig finansiert kunstinstitusjon, skape for å verne om kritisk tenkning og vårt samfunnsmandat? Heller enn å primært fokusere på utstillingsproduksjon for vårt fysiske visningsrom, har vi dedikert året til å skape friere rom for kunstnerisk og kuratorisk eksperimentering, samt å bygge bro, kunstnerisk og diskursivt, mellom lokale og internasjonale kontekster. I løpet av 2020 har vi forflyttet oss mellom vårt fysiske visningsrom i Møllergata, Oslo, og ikke alltid spesifikke lokasjoner på Internett. Denne migrasjonen gjorde det mulig for oss å fortsette diskusjoner rundt hvordan bilder skapes og ga oss stryken til å utvise motstandsdyktighet og solidaritet i denne vanskelige tiden. Hvordan kan dette gi oss en fornyet opplevelse av affekten av våre delte øyeblikk i nåtid og framtid?

Å analysere, så vel som å gi alternative bilder har en politisk dimensjon, og er kulturens klare oppgave i formingen av vårt samfunn. Din dedikasjon og støtte har gjort det mulig for oss å navigere oss gjennom dette året på en alternativ måte og legge opp til nytenking. Vi er takknemlige for at du har vært her sammen med oss.

Fotogalleriet er spesielt takknemlige overfor våre lokale og internasjonale fellesskap og for disses generøsitet og støtte. Let’s Talk About Images 2.1.0., en serie digitale tankeøvelser, holdt mellom 15. april og 7. juni, ble skapt i et forsøk på å håndtere Covid-19-krisens umiddelbare effekt på kunstproduksjon og formidling. Programmets anerkjennelse fra store mediehus som NRK og Klassekampen, blant andre, bekreftet den sentrale rollen små og mellomstore visningsrom, som Fotogalleriet, utøver i demokratiske prosesser. Bouchra Khalilis utstilling The Nordic Chapter, en samproduksjon mellom Fotogalleriet, Oslo Kunstforening og TrAP (Transcultural Arts Production), ble nylig omtalt i Artforums Best of 2020 utgave, og nominert til Subjektprisen for årets utstilling. Days, en eksperimentell såpeopera initiert av Ellinor Aurora Aasgard og Zayne Armstrong, har blitt nevnt som en utstilling å huske for 2020 av Kunstkritikk. Vi er takknemlige for at disse kunstneriske prosjektene lever videre som gjenstand for diskusjon. Disse utvekslingene med lokale og internasjonale utøvere, bekrefter overfor oss, her i Oslo, at det å snakke sammen i dette veldig skjøre øyeblikket vil lede oss alle mot en sikrere og tryggere fremtid.

Etter et år med isolasjon, er det svært motiverende å være vitne til hvordan kreativ tenkning og praksiser, som krysser både fysiske og mentale grenser, har evnen til å skape, forsterke og lede nye og eksisterende relasjoner til sterke empiriske former og dyptgående samtaler, lokalt og internasjonalt.

Fotogalleriets ønsker å rette en varm takk til vår hovedfinansiør Kulturrådet, som sammen med Norsk Fotografisk Fond (Nofofo) og Oslo Kommune, har gitt oss grunnleggende støtte for vår drift. Vi vil også takke Kulturdepartementet for deres utstillingshonorar som hedrer kunstnernes virke.

Gjennom året har vi etablert nye og forsterket eksisterende samarbeid, samtidig som vi har holdt en rekke presentasjoner og diskusjoner med nye og etablerte utøvere innen det fotografiske feltet. Den omfattende programmeringen ble mulig gjennom både samarbeid og med støtte fra Stiftelsen Fritt Ord, AC/E (Acción Cultural Española), Pro Helvetia, Institut Français, FFF (Forbundet Frie Fotografer), Oslo Kunstforening, TrAP (Transcultural Arts Production), Oslo World Music Festival, SPACE (Syrian Peace Action Center), Coculture, ifa (Institut für Auslandsbeziehungen),Kunsthøyskolen i Oslo, Norske Kunstforeninger, Vega Scene, Fakultet for kunst, musikk og design (KMD) ved Universitetet i Bergen, Nordisk Kulturkontakt, Agenda X, Elvebakken vidergående skole, Fyrstikkalléen videregående skole, Salonul de proiecte, Nøkkel til byen, Khartoum Contemporary Art Center, F21 forlag, Rødtvedt senior og aktivitetssenter, Kunsthallene i Norge, Oslo Open, Oslo Curator Jour Fixe, Coast Contemporary, Kulturtanken, Den Kulturelle Skolesekken og Øyepå 2020.

Vi vil også anerkjenne det enorme engasjementet fra kunstnere, akademikere, kritikere og utøvere som deltok i vårt program, mobiliserte tanker og handlinger på forutsette og uforutsette måter, inkludert Gilhem All, Julie Hascoët, Zines of the Zone, Inger Lise Hansen, Lotta Hörnroth, Eeva Hannula, Morten Torgersrud, Signe Fuglesteg Luksengard, Una Hunderi, Cicilie Risåsen, Mattias Hellberg, Snorre Nygren, Simen Wahlqvist, Fredrika Eriksson, Siri Vinterly, Alice Mackenzie, Katharina Barbosa Blad, Anders Alm, Eirik Knoop, Simon Gran Danielsson, Carlos Alberto Correia, Natalia Kopinka, Vilde Rudjord, Amelie Dinh, Espen Iden, Simon Blanck, Kai Tormod Hansen, JulieLauritzen, Charlotte Thiis Evensen, Lusa Karlsson, Drömsyskon, Peder Fredskild, Beatrice Alvestad Lopez, Geir Egil Bergjord, Sindre Deschington, Morten Andersen, Kristoffer F. Kråkstad, Carll Goodpasture, Gro Heining, Mona Ødegård, Vilde Salhus Røed, Johan Andrén, Jacob Hurtig, Carla Åhlander, Janne Kruse, Eli Haugen Sandnes, Engagement Arts, Ilse Ghekiere, Alexandre Contesse, Atelier McClane, Damian Heinisch, Kaisa Syrjánen, Elsa Mette Monteith, Afarin Alsharif, Karen Tjomsland Pettersen, Lasse Årikstad, Katharinae MacDaid, Sara Solana, Helene Sommer, Susanne Hætta, Wolfgang Tillmans, Christophe Daviet-Théry, Sara R. Yazdani, Fin Serck-Hanssen, Juliàn Barón, Marie Sjøvold, Nadine Wietlisbach, Carmen Winant, Librairie Yvon Lambert, David Horvitz, Nina Strand, Anna Planas and Pierre Hourquet, Hedevig Anker, Tanya Busse, Yamile Calderon, Edward Cunniffe, Ove Kvavik, Tobias Liljedahl, Tor-Finn Malum Fitje, Giulia Mangione, Vegar Moen, Manuel Pelmuş, Katalin Erdödi, Anushka Rajendran, Bjarne Barre, Salvatore Vitale, Philip Di Salvo, Vilde M. Horvei, the Society of the Friends of the Virus, Anahita Alebouyeh, Håkon Hoffart, Anders Eiebakke, Marin Håskjold, Mina Alette Høvik, Tominga Hope O’Donnell, Adrià Julià, Terje Abusdal, Abdul Halik Azeez, Heidi Bale Amundsen, Delphine Bedel, Bruno Ceschel, Paul Gangloff, Erik Gant, Hans Gremmen, Roberto Figliulo, Cosmo Großbach, Sohrab Hura, Kay Jun, Aglaia Konrad, Moritz Kung, Silja Leifsdottir, Hailey Loman, Catalina Lozano, Vijai Patchineelam, Bonaventure Soh Bejeng Ndikung, Anna-Kaisa Rastenberger, Mette Sandbye, Ursula Schulz-Dornburg, Ahlam Shibli, Æsa Sigurjónsdóttir, Ina Steiner, Niclas Östlind, Stanley Wolukau-Wanambwa, Antonio Zúñiga, Anne Lise Stenseth, Tom Klev, Henri Terho, Annika Thörn Legzdins, Klara Þórhallsdóttir, Tine Vindfeld, Bouchra Khalili, Helle Siljeholm, Ayman Alazraq,Ellinor Aurora Aasgaard, Zayne Armstrong, Lene Berg, Seán Gallen, JP Horstmann, Zain Saleh, 333 Boyz, Ulrike Buck, Bob Kil, Nicholas Korody, Elizabeth Ravn, Alaa Abdullatif, Andrea Birmingham, Jens Bluemlein, Juan Carlos Cuadrado, Murat Dikenci, Ana Kavalis, Marie Noël, Ottokar Lehrner, Fan Popo, Robin Schick, Elena Schmidt, Ruth Rosenfeld, Kotti Yun, Amir Asgharnejad, Siri Hjorth, Sebastian Makonnen Kjølaas, Emanuele Guidi, Yony Leyser, Andrea Lissoni, Carolina Saquel, Kita Updike, Annika Hagstrøm, Anne-Stine Johnsbråten, Reiko Abe Audestad, Tara Ishizuka Hassel, Brian Cliff Olguin, Azumaru, Marthe Tolnes Fjellestad, Linn Pedersen, Andrea Bakketun, Nasim Mashakog, Sayed Satter Hassan, Alaa Hamameh, Ammar Hatem, Ammar Khattab, Diala Brisly, Fadi Aljabour, Fahed Halabi, Michaele Daoud, Nada Ali, Nagham Hamoush, Nour Safadi, Razan Sabbagh, Ruba Salameh, Tamer Mallak, Yaser Kassab, Yerevan Hassan og Zena El Abdalla.

Sist, men ikke minst, vil vi takke våre kolleger Annika Hagstrøm, Camilla von Køppen, David Robayo, Emanuel Waal, Giuliana Racco, Hauk Hilde Haslum, Herman Breda Enkerud, Jan Khür, Julie Hrncirova, Karen Fosse Rosness, Kim Svensson, Linn Bye, Monika Svendsen, Robert Carter og Solvor Mathiesen Gjerde for deres medvirkning i vårt program i visningsrommet og digitalt, samt Sakib Saboor og Chirine Sbai for deres råd og innsikt.

Så lenge vi fortsetter å være vitne til den globale diskusjonen sårbare stilling i det offentlige rom, vil vi benytte enhver anledning vi har disposisjon, hver plattform og alle tilgjengelige kanaler for å gi plass til nomadisk og uavhengig tenkning. Utforskningen av fotografiet som et fritt, uavhengig verktøy for personlig ytring er innskrevet i Fotogalleriets mandat. Selv om et slik hårete mål ennå ikke er nådd, er det en ambisjon som leder oss fremover. Vi takker for at du deler tankene og ønskene dine med oss. Denne dialogen er viktigere nå enn noensinne. Når vi nå tar en pause i noen uker, ønsker vi deg alt godt for den kommende høytiden og ser frem til videre samarbeid i 2021.

Idleness is also a form of resistance.

Ta vare på deg selv og andre, vi sees i 2021!

Fotogalleriet

siste