Nyheter

Testvisning av Days

VISNINGSLINK: https://bit.ly/35xIIDi
PASSORD: days4ever

Onsdag 18.november kl 17.00 invitere vi i samarbeid med Vega Scene til den første i en rekke digitale test-visninger hvor du vil ha muligheten til å bli med inn i såpeoperaens verden! Sammen med et invitert panel bestående av kunstnere, kuratorer og medvirkende inviterer vi publikum til samtale med kunstnerne Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong, om det pågående prosjektet og såpeserien Days.

Days er en eksperimentell såpeopera initiert av Ellinor Aurora Aasgaard og Zayne Armstrong hvor verdenen vi kjenner fra amerikanske såpeoperaer erstattes med virkeligheten fra samtidens Berlin. Days tar for seg det ikke så synlige, men raskt voksende prekariatet: en ny sosial klasse skapt av neoliberalismens falske løfter om frihet, autentisitet og fleksibilitet og stiller spørsmålet; hva tenker, føler og forstår de prekariære om sin omverden, og hvordan kan man finne motstandskraft i en økende absurd virkelighet?

Pilotepisoden av Days har blitt presentert ved Fotogalleriet i form av en video-installasjon over flere flater iscenesatt i kulissene fra innspillingen. Vi inviterer med dette til å se piloten i sin helhet før første gang sammen med oss, samt kommentere og diskutere hvilken rolle såpeoperaen kan spille i vår hverdag.


Arrangementet er en del av et lengre samarbeid mellom Fotogalleriet og Vega Scene for å presentere kunstverk som befinner seg i krysningsfeltet mellom visuell kunst og film. Vega Scene er en kvalitetskino og et lite storbyteater som fokuserer på aktuelle filmer og ny dramatikk. Neste episode av Days vil ha premiere i samarbeid med Vega Scene i 2021.

Den digitale testvisningen krever ingen forhåndsregistrering og foregår på engelsk.

Deltakende panelister:

Ellinor Aurora Aasgaard, kunstner og medskaper av Days

Zayne Armstrong, kunstner og medskaper av Days

Antonio Cataldo, kurator og kunstnerisk leder av Fotogalleriet, Oslo

Siri Hjorth, kunstner, Oslo

Sebastian Makonnen Kjølaas, kunstner, Oslo

Emanuele Guidi, forfatter, kurator og kunstnerisk leder, ar/ge kunst, Kunstverein Bolzano

Popo Fan, kunstner, filmskaper og skuespiller i ‘Days’

DELTAKERE

Ellinor Aurora Aasgaard (født 1991 i Kristiansand, NO) mottok sin BFA fra Malmö Art Academy (SE) i 2012. Aagaards installasjoner spenner seg mellom form og funksjon, kunst og design, diskurs og avsky. Hun reagerer mot kunstens indre strukturer, sosialisering, distribusjon og verdiskaping. Med kunstneren Bror Sander Berg Størseth har Aasgaard jobbet som duo under navnet Aurora Sander. Arbeidet deres har blitt utstilt på flere gallerier og institusjoner, inkludert: UKS (NO), Passerelle Centre d'art contemporain (FR), La Galleria Nazionale d'Arte Moderna e Contemporanea (IT), 7. internasjonale Moskva-biennalen (RU), Yamamoto Gendai (JP), Overgaden Institute of Contemporary Art (DK), Nicolai Wallner (DK) og Sandy Brown (DE). Aasgaard har vært gjesteforeleser ved Prosjektskolen i Oslo og UdK i Berlin.

Zayne Armstrong er en amerikansk/britisk kunstner født i California på 80-tallet. Han studerte kunst ved The New School University i New York, Central Saint Martins i London og Piet Zwart Institute i Rotterdam, hvor han utviklet sin filmskapingspraksis. Hans forfatterskap og filmarbeid bruker historiefortelling for å stille spørsmål ved identitet og forfatterskapet, og han jobber ofte med representasjoner av kunstnere og samfunn, og hvordan de dannes, lever og kollapser. Han har hatt separatutstillinger på Seen Through, og Hermes und der Pfau (Stuttgart), NextVisit (Berlin) og nylig på Lago Mio kunstnerresidens, Lugano (CH). Han har også vært en del av en rekke internasjonale gruppeutstillinger, blant annet på Ausstellungsraum Klingental (Basel), X-Initiative (NYC), Oracle (Berlin), Tate Modern, David Roberts Art Foundation og Institute of Contemporary Arts (London).

Antonio Cataldo (f. 1981) er nåværende kunstneriske direktør for Fotogalleriet siden 2018. Her arbeider han gjennom et forskningsbasert program som stiller spørsmål ved den sosiale rollen til bilder i dagens samfunn. Gjennom hele sin karriere har Cataldo jobbet aktivt for å søke etter nye institusjonelle metoder og stille spørsmål ved de økonomiske og teknologiske motsetningene som ligger til grunn for institusjonelle formater. Han har jobbet i forskjellige kapasiteter for en rekke store utstillinger og symposier, særlig gjennom sin ansettelse ved OCA (Office for Contemporary Art Norway, 2010–2018) hvor han blant annet var kurator for Camille Norments 'Rapture' på den 56. Venezia-biennalen, og 'Let the River Flow: The Sovereign Will and the Making of a New Worldliness’ (begge med kurator Katya Garcia-Antón). Cataldo sitter i styret for Kunsthallene i Norge, og i juryen for Sandefjord Kunstforenings kunstpris.

Emanuele Guidi er forfatter, kurator og nåværende kunstnerisk leder ved ar/ge kunst, Kunstverein i Bolzano (Italia) hvor han fører et program med bestillinger og produksjoner, og utforsker det gjensidige forholdet mellom visuell kunst og publisering, arkitektur, levende kunst og teori. Sentralt i denne forskningen er posisjoner som fokuserer på visningspolitikken og utstillingen som praksis for kunnskapsproduksjon og sirkulasjon. På ar/ge kunst har han kuratert separatutstillinger av bl.a. Mohamed Bourouissa, Ho Tzu Nyen, Jumana Manna, Slavs and Tatars, og Otobong Nkanga. Nåværende og tidligere utstillinger inkluderer: hostileenvironments.eu (online plattform og symposium, pågående), Shadow Writings, Lorenzo Sandoval (Centro Párraga, Murcia, 2020), The Variational Status, Riccardo Giacconi (FRAC Champagne-Ardenne, 2017, med A. Marchand ), Ingrid Hora, Freyzeit (DAZ, Berlin, 2015), How to Tell a Story (DEPO, Istanbul, 2013 med C. Larquè). Han har vært redaktør for publikasjoner, bl.a.: Image Diplomacy, Vladislav Shapovalov (Mousse, 2020, with A. Siclodi); Spaces of Anticipation (Oncurating Journal, 2018, with L. Sandoval); The Variational Status (Humboldt Books, 2017 with R. Giacconi); Rehearsing Collectivity – Choreography Beyond Dance (Argobooks, 2012, with E. Basteri, E. Ricci); Urban Makers – Parallel Narratives of Grassroots Practices and Tensions (Bbooks, 2008). Han er doktorgradskandidat i praksis i kuratering ved University of Reading & Zurich University of the Arts.

Siri Hjorth (1986, Trondheim) og Sebastian Makonnen Kjølaas (1985, Oslo) bor og arbeider i Oslo, og har sin utdanning fra Kunsthøgskolen i Oslo. De har jobbet tett med en rekke kunstneriske prosjekter siden 2009, og giftet seg i Emanuel Vigeland Mausoleum i 2016. Arbeidene deres har vært vist ved visningssteder som Fondazione Prada, Venezia, The Bauhaus Museum, Dessau, Henie Onstad Art Center, Oslo, Kunsthall Oslo, Kunsthall Kristiansand, Kunstnerforbundet, Kunstnernes Hus, Sandefjord kunstforening, Kunstplass Oslo, Trondheim kunstforening, og Kunsthaus KULE, Berlin.

Popo Fan er en kinesisk filmskaper, skribent og aktivist, bosatt i Berlin. Hans skeive dokumentarer "Chinese Closet", "Mama Rainbow" og "Papa Rainbow", som omhandler familiære utfordringer i Kina, har hatt merkbar påvirkning i kinesiske miljø. Siden 2016, har han konsentrert seg om sexpositive kortfilmer. Han har organisert Beijing Queer Film Festival i mer enn et tiår, og er også grunnlegger av Queer University Video Training Camp. Han har også deltatt i Berlinale Talents 2017 og var jurymedlem til Teddy Award 2019.

TAKK TIL

Fotogalleriets hovedfinansiering kommer fra Norsk Kulturråd. Ytterligere finansiering mottas fra Norsk fotografisk fond (Nofofo). Fotogalleriet mottar delfinansiering fra Kulturdepartementet gjennom deres utstillingshonorarordning og fra Oslo kommune. Prosjektet og utstillingen Days er muliggjort gjennom generøs støtte fra Kulturrådet, Vederlagsfondet (BKH) og Stiftelsen Fritt Ord.

siste