Utstillinger

It’s Cloud Illusions I Recall

It's Cloud Illusions I Recall presenterer fire kunstnere, hvis verker tar for seg en personlig og selvrefleksiv tilnærming, som overføres til betrakteren via en sanselig opplevelse. Utstillingen tar sikte på å undersøke hvordan vi forholder oss til våre omgivelser og hvordan vår subjektive opplevelse av geografi bestemmer våre handlinger. Interiør, landskap og gatescener som i det ene øyeblikket fremstår som tilfeldige snapshots blir i neste øyeblikk ladet med referanser, historier og gjenkjennelige detaljer som gir bildet en større betydning. Utstillingen presenterer arbeider som kretser rundt ideer relatert til forholdet mellom et sted og former for immateriell eksistens.

Richard Alexanderssons 3D-animasjoner er konstruerte virtuelle landskap som ser ut til å eksistere i et udefinert stadium av kollaps, et sted mellom ødeleggelse og skapelse. Alexanderssons arbeid kan ha en forstyrrende virkning ved å unndra seg tradisjonelle tolkninger, mens det beveger seg inn i et surrealistisk univers. Ved å blande nostalgi med futurisme, og sveve mellom dystopiske og utopiske verdener, konfrontere verket betrakteren med konstant tvetydighet og bekrefter dermed muligheten for sameksisterende konstruerte virkeligheter som til slutt forfølger vår konstante drøm for selvrealisering.

Marius Moldværs The Construction of Christopher McCandless tar utgangspunkt i historien om Christopher McCandless, som døde 18. august 1992 etter 113 dager i Alaskas villmark. McCandless historie ble beryktet gjennom Jon Krakauers roman Into the wild fra 1996 og spillefilmen av Sean Penn fra 2007. Moldværs arbeid er en undersøkelse av visuelle spor fra McCandless reise og forholder seg til begreper om villmark, virkelighetsflukt, tilhørighet og hjem. Prosjektet omfatter iscenesatte stillbilder med utgangspunkt i Penns film, de imaginære reiser til menneskene som inspirert av McCandless døde i Riddle og utenfor Steens Mountain i Oregon, samt Moldværs egen erfaring hvor han oppsporer disse historiene. Gjennom dette manifesterer prosjektet en visuell verden, en konstruksjon, som forsøker å bekjentgjøre historien om McCandless som en del av et komplekst system av tanker, både visuelt og intellektuelt, og et moderne samfunn som tillot, og trengte, å fortsette konstruksjonen av Christopher McCandless.

I Eline Mugaas' fotografier maner hverdagslige objekter og interiører frem enkle, men samtidig overbevisende illusjoner. Mugaas viser hvordan persepsjon består av en kompleks sammensetting av fenomener og ulike fremstillinger. Bildene veksler kontinuerlig mellom å være nøyaktig det de er og å vise til det de representerer. Som betrakter blir vi konfrontert med ulike virkelighetsoppfatninger og lik realismen i en psykose aksepterer vi at lampen som lyser opp en potteplante transformeres til et landskap i måneskinn. Mugaas benytter seg av kameraet for å utforske forholdet mellom formale komposisjoner og tilfeldigheter. Gjennom arbeidene skaper Mugaas en sterk fornemmelse av at mange ulike subjektive rom kan oppstå både i og utenfor bilderammene som fotografiet forholder seg til.

Anne-Lise Stenseths film Svevestøv baserer seg på historien og myten om den norske forfatteren og kulturoperatøren Dagny Juel Przybyszewska som ble skutt og drept på Grand Hotel Tbilisi i 1901. Opptakene til filmen er gjort i Tbilisi, Georgia der Juel ligger gravlagt og på Kvinnemuseet i Kongsvinger som var hennes barndomshjem. Juel er fortsatt aktuell, på tross av sitt kortvarige liv og forfatterskap. Fremfor alt har interessen for myten om hennes liv, kvinneskikkelsen og de mennene hun kjente, bl.a. Edvard Munch og August Strindberg, vært dominerende. Hun levde i en tid da frihetsbegrepet ble satt på prøve gjennom fremveksten av blant annet nyromantikkens idealer. Med fokus på det eksistensielle og det ubevisste sjeleliv hadde hun en sterk trang til frihet og selvrealisering. Historien i filmen finner sted etter at graven til Dagny Juel ble flyttet fra et sted til at annet på Kukia-kirkegården i Tbilisi, hvilket gjorde det mulig for hennes ånd å vandre. Vi følger hennes liv som gjenferd i Tbilisi i en kort periode, hvor hun reflekterer over sitt tidligere liv og hennes uoppfylte ønske om å reise tilbake til barndomshjemmet i Norge. En spesialutgave av teksten fra filmen Svevestøv følger arbeidet.


BIOGRAFIER

Richard Alexandersson (født 1982 i Gøteborg) er utdannet med en MA (2011) og BA (2009) fra Kunstakademiet i Oslo. Nylige soloutstillinger fant sted ved Interstitial, Seattle (2015), Møre & Romsdal Kunstsenter, Molde (2015), SOIL Gallery, Seattle (med Pete Fleming) (2014), House of Foundation, Moss (2014), One Night Only, UKS, Oslo (2013), NoPlace, Oslo (2012) og Holodeck, Oslo (2011). Deltakelse ved gruppeutstillinger inkluderer Høstutstillingen, Kunstnernes Hus, Oslo (2014), No one should call you a dreamer, Galleri F15, Moss (2011) og (i samarbeid med Jumana Mannas BLESSED BLESSED OBLIVION) Galleri Maria Veie, Oslo (2010).

Marius Moldvaer (født 1985) er billedkunstner og kulturteoretiker med en BA i fotografi fra Kunst og Designhøgskolen i Bergen og en MA i Critical Theory and Creative Research fra Pacific Northwest College of Art, Portland, Oregon. Moldværs visuelle praksis og teoretiske arbeid er gjennomført i skjæringspunktet mellom natur og kultur, hvor hans arbeid blir en tolkning av landskapet; hvordan det ser ut som en fysisk kropp, hvordan den er formet av menneskelig samhandling, og til slutt, hvordan den er konstruert kulturelt og mentalt. I hans senere arbeider har Moldvær jobbet med landskap i denne ekspanderte formen ved å utforske sammenhengen mellom den fysiske opplevelsen av landskapet og den åndelige, smeltet sammen med det fysiske utseendet til landskapet med abstrakte begreper for tanker og følelser ved å utnytte ideer og temaer så variert som hjem, vitenskap, reise, pilegrimsreise og religion.

Eline Mugaas (født 1969) fikk sin kunstneriske utdannelse fra The Cooper Union for the Advancement of Science and Art i New York City, og regnes som en av de ledende norske kunstnere som praktiserer innenfor det fotografiske mediet. Hun arbeider også med film, collage og kuratering, og mottok annerkjennelse for Hold stenhårdt fast på greia di, en utstilling med aktivist- og feminist-kunst som hun kuraterte sammen med Elise Storsveen for Kunsthall Oslo i 2013. Med Storsveen har hun siden 2008 publisert fanzinen ALBUM#, som ble utgitt i bokform i 2014. Den 4. mars 2016 åpnet Eline Mugaas sammen med Siri Aurdal en utstilling ved Kunstnernes Hus, Oslo, som er et unikt samarbeidsprosjekt mellom to kunstnere fra forskjellige generasjoner.

Tidligere utstillinger inkluderer Young Pioneers, Kunsthall Oslo (2015), ALBUM#, The Carpenter Center for the Visual Arts, Harvard Massachusetts (2015), Take Form, Galleri Riis Stockholm (2014) og Millennium Magazines, MOMA, New York (2012). Mugaas er representert ved Galleri Riis, Oslo/Stockholm.

Anne Lise Stenseth (født 1959 i Florø) bor og arbeider i Oslo og Dale i Sunnfjord. Hun ble uteksaminert fra Kunsthøgskolen i Oslo i 1994 og Kunst- og designhøgskolen i Bergen i 1983. Stenseth studerer i dag Creative Writing ved Norges Arktiske Universitet, UiT. Nylige soloutstillinger fant sted ved Vilnius Art Academy, Lithuania (2015), The Writers House of Georgia / Center of Contemporary Art, Tbilisi (2014) og Sogn og Fjordane Kunstmuseum (2011). Deltakelse ved gruppeutstillinger inkluderer Vestlandsutstillingen, Kunsthuset Kabuso, Øystese / Sogn og Fjordane Kunstmuseum, Førde /Kunstmuseet KUBE, Ålesund /Kunsthall Stavanger, Stavanger; “Replanted Identity” Biennale Internationale Design Saint Etienne, France (2015) og TIME is Love Screening, Torrance Art Museum, Torrance, USA / PHOTON - Centre for Contemporary Photography, Ljubljana (2014).

siste