Nyheter

LET'S TALK ABOUT IMAGES 2.1.0 #EXERCISE NO. 8: ANDERS EIEBAKKE

SISTE ØVELSE FOR LET'S TALK ABOUT IMAGES 2.1.0 AV ANDERS EIEBAKKE UTSPILLER SEG I EN AV NORGES MEST MONOLITISKE KUNSTPROSJEKT

Varighet: 5. – 12. juni 2020

Sted: anderseiebakke.no

Kunstnersamtale med kunstnerisk direktør for Fotogalleriet Antonio Cataldo tirsdag 9. juni kl. 16:00

Sted: Facebook Live

”...Jeg husket at jeg lekte i nærheten av dammen, like ved der jeg stod sammen med den gamle mannen. Jeg var 3, kanskje 4 år. En enorm svane kom plutselig etter meg, og bet etter meg voldsomt med nebbet. Jeg løp med den digre fuglen etter meg. Det var en utekafé som var populær blant ungdommer i parken da jeg var liten. Jeg husket summingen, de varme kveldene badet i nordisk lys. Bare husene og torgene stod igjen. Mannen sa til meg: du hører ikke hjemme her. Jeg snudde meg. Da jeg så inn i de mørke øynene hans, smilte han. Jeg følte meg svimmel, engstelig. Jeg ville be ham om å stoppe, men jeg nølte. Han sa: Den er i lufta. Du kan ikke se det, men hvis du virkelig konsentrerer deg kan du føle elekromagnetismen. Det er 5G-nettverket. Mikrostråling. Viruset sprer seg gjennom bølgene, mens myndighetene holder det hemmelig for å ikke spre panikk. Han tok et dypt pust før han fortsatte: Du skjønner, du jakter på demoner som ikke eksisterer. Du ser etter mening der det ikke er noen mening. Du ser skulpturene, men ikke radiobølgene. Vil du vekke spøkelsene? Hva ville det være til nytte?”

I forsøk på å håndtere den pågående krisen, har Fotogalleriet invitert anerkjente og unge kunstnere til å guide oss gjennom tankeprosesser, skape alternative rom for kritisk tenkning og foreslå ny former for samhold.

For programmets åttende og siste uke, er vi stolte av å presentere The Park, et prosjekt av den anerkjente kunstneren Anders Eiebakke som tar for seg vårt nåværende øyeblikk og utspiller seg i en av de mest monolitiske kunstprosjektene i norsk historie, Vigelandsparken.

Fortsatt omtalt i Oslo kommunes kulturpolitiske dokumenter som en av de mest vellykkede offentlige kunstprosjektene i byens historie, ble anlegget først konseptualisert og presentert til kommunen av den norske billedhuggeren Gustav Vigeland i 1914. Parkens størrelse og konstruksjon varte og utviklet seg over tre tiår, og fortsatte selv under andre verdenskrig. Etter ferdigstillelsen i 1947, fire år etter kunstnerens død, inneholder parken i dag 214 unike skulpturer i bronse og granitt spredt over en 850 meter akse i det velstående området Frogner på Oslo vest.

Selv i dag er parken en av Oslos mest besøkte og avbildede lokasjoner, men Vigelands liv og dens historie er sjelden tema for kritisk undersøkelse eller diskusjon. Eiebakkes prosjekt tilfører et nødvendig lag med refleksjon og åpner opp for kritiske lesninger av Vigelands skulpturer i et prosjekt som grunner i temaer som ensomhet, konspirasjonsteori, overvåkningsteknologi, rasisme, familieidealer, hukommelse og selvstendighet.

I formen av en interaktiv webside kan publikum navigere The Park gjennom et sfærisk, interaktivt bilde av Vigelandsparken og dens omgivelser med ti klikkbare rammer. Når du klikker på en ramme, åpnes en større ramme med en video, hvor en stemme leser dagbokslignende tekster skrevet av kunstneren basert på samtaler med eksperter og historisk research. Prosjektet er filmet i Vigeland-parken, og klippet sammen med materiale fra imsi-fangere (et apparat for telefonavlytting som brukes til å fange opp mobiltrafikkdata og spore bevegelsene til mobiltelefonbrukere), ansiktsgjenkjenningsteknologi, kart og tegninger.

Prosjektet vil være åpent for publikum fra fredag 5. juni på anderseiebakke.no. Eiebakke vil også være i samtale med Fotogalleriets kunstneriske leder Antonio Cataldo tirsdag 9. juni, kl.16:00 på Facebook Live.

'The Park' kan sees som et prosessarbeid mellom Eiebakke og Nando Schneiders selvutviklede IMSI-fanger 'Stealing Fire from the Gods' (Berlin, 2019) og den kommende ansiktgjenkennelselsinstallasjonen
'Datamirror', bestilt av München by, i desember 2020


OM KUNSTNEREN

Anders Eiebakke (født 1970 i Oslo, Norge) har drevet sine egne ubemannede luftkjøretøyer, vanligvis basert på fuglenes form siden 2007. Arbeidet hans er blitt vist på blant annet PAM 18 i München, Manifesta 8, Murcia, Spania, Krigens skygge: 100 år med norsk politisk kunst, Kunstnernes Hus, Oslo, Back to Basics på Vestfossen kunstlaboratorium, Norge, Palais de Tokyo i Paris, Nationaltheatret i Oslo, Drammen museum, Norge, og Piksel 17-festivalen for elektronisk kunst i Bergen, Norge. Hans bestillingsverk «Seagull 1.0» fra 2016 med Datatilsynet var kulminasjonen på 10 års arbeid med droneteknologi. Eiebakke jobber for tiden med maskinlæring, ansiktsgjenkjenning og mobil nettverksteknologi. Eiebakke er utdannet ved Statens Kunstakademi i Oslo.

OM LET'S TALK ABOUT IMAGES 2.1.0

Anders Eiebakkes prosjekt avslutter det åtte uker lange #blihjemme-programmet Let's Talk About Images 2.1.0, initiert og produsert av Fotogalleriet i Oslo, Norge. Deltakende kunstnere og bidragsytere har inkludert Anahita Alebouyeh, Bjarne Bare, Herman Breda Enkerud, Philip Di Salvo, Katalin Erdödi, Håkon Hoffart, Vilde M. Horvei, Manuel Pelmuş, Anushka Rajendran, AA, RG/Society of the Friends of the Friends of the Friends of the Virus, og Salvatore Vitale. Kunstnerisk leder Antonio Cataldo og produsenter Una Mathiesen Gjerde og Håkon Lillegraven, grafikk og digital kommunikasjon og grafikk av Niels Munk Plum og Herman Breda Enkerud med presseansvarlig Arash Shahali.

Tusen takk til alle programmets kunstnere, bidragsytere og støttespillere.

Materiale produsert for programmet er tilgjengelig på http://centreparrhesia.org/nyc/, http://redoubt.salvatore-vitale.com, og Fotogalleriet’s Instagram og IGTV kanal. For mer informasjon om programmet kontakt oss på [email protected].

siste