Nyheter

FOTOGRAFIER SELGES TIL INNTEKT FOR JUBILEUMSBOK


FOTOGRAFIER AV DAG ALVENG, TONJE BØE BIRKELAND OG TERJE ABUSDAL


Kunstnerne Dag Alveng, Tonje Bøe Birkeland og Terje Abusdal har donert eksklusive fotografier til Fotogalleriet for slik å bidra til realiseringen av en omfattende jubileumsbok. Ved å kjøpe bilder fra noen av Norges ledende fotokunstnere til gode priser, kan man samtidig bidra til produksjonen av en viktig bok, som vil belyse en del av Norges uskrevne fotokunsthistorie.


I 2017 markerte Fotogalleriet sitt 40års-jubileum gjennom en rekke arrangementer. Inntektene fra salget av de aktuelle fotografiene vil uavkortet benyttes til å produsere den planlagte boken, som har tittelen Writing Images – Fotogalleriet’s stories and beyond, og som vil bli utgitt i forlengelsen av jubileumsprogrammet.

Fotogalleriet ble etablert av Dag Alveng, Tom Sandberg og Bjørn Høyum i 1977 og er et ikke-kommersielt visningssted for kamerabasert samtidskunst. Gjennom 40 år har Fotogalleriet vært en sentral institusjon i norsk kunstliv som har arbeidet for anerkjennelsen av fotografiet som en kunstnerisk uttrykksform. I dag fungerer galleriet som et kompetansesenter for kamerabasert samtidskunst, i tillegg til å ha et omfattende utstillings- og formidlingsprogram.

Under 40års-jubileet gjorde galleriet et dypdykk i sitt arkivmateriale for å reflektere over dets eksistens og hvordan vi kan snakke om fotografisk kunst. Dette ble vist gjennom utstillinger, seminarer og andre visnings- og formidlingsformater. Den planlagte boken vil presentere og analysere Fotogalleriets utstillingshistorie i et historisk og internasjonalt perspektiv.

Videre vil boken presentere nye kunstneriske bidrag fra anerkjente kunstnere og fotografer som Morten Andersen, Ane Hjort Guttu, Thomas Hirschhorn, Karoline Hjorth & Riitta Ikonen, David Campany, Andreas Bunte, Liv Bugge og Shirana Shahbazi. Boken vil også inneholde en rekke tekster skrevet av norske og utenlandske skribenter.

Bokens vil utarbeides i samarbeid med det anerkjente designbyrået BLEED og det internasjonale forlaget Kehrer. Arbeidet med boken er godt i gang, men for å kunne realisere prosjektet er Fotogalleriet avhengig av ytterligere finansiering.

Fotografiene som selges har alle et opplag på ti eksemplarer, hvorav Fotogalleriet har fem eksemplarer av hvert bilde til salgs. Som kjøper vil du bidra til produksjonen av en bok som norsk kunstoffentlighet ikke bør forbli foruten.

Spørsmål og henvendelser kan rettes til kommunikasjonsansvarlig Hans E. Thorsen på epost: [email protected]
Fotografiene kan også kjøpes hos Fotogalleriets nettbutikk.



FOTOGRAFIENE SOM SELGES ER SOM FØLGER:


Dag Alveng, Planter, Smyslovs grav, Moskva, 2017
(Plants, Smyslov's Grave, Moscow)
Sølvgelatin på barytt, 50 x 60 cm, ed. of 10 (+2 AP)


Dag Alveng er en av Norges mest kjente fotokunstnere og åpner i februar 2018
en stor retrospektiv utstilling på Henie Onstad Kunstsenter. Kunstneren har vist sine arbeider i Norge og internasjonalt og er innkjøpt til permanente samlinger hos flere store museer, så som: Metropolitan Museum of Art (New York), The Museum of Modern Art (New York), Museum Folkwang (Essen), Sprengel Museum (Hanover), Stedeijk Museum (Amsterdam), Moderna Museet (Stockholm), Museet for samtidskunst (Oslo) og Henie-Onstad Kunstsenter (Høvikodden).

Fotografiet Planter, Smyslovs grav, Moskva kommer fra Alvengs siste prosjekt, en serie med fotografier som vil bli vist for første gang på kunstnerens store retrospektive utstilling på Henie Onstad Kunstsenter.

Prosjektets utgangspunkt er Alvengs genuine interesse for sjakk og paralleller mellom kunst og sjakk. Dette er en problemstilling som tidligere blant annet har blitt utforsket av Marcel Duchamp, som var en ambisiøs sjakkspiller og hadde en stor fascinasjon for spillet. Han inkluderte sjakkspillet i flere av sine verker og uttalte: "Jeg har kommet frem til den konklusjon at selv om ikke alle kunstnere er sjakkspillere, er alle sjakkspillere kunstnere."

Alveng har selv tatt sjakktimer og fordypet seg i mange av sjakkens stormestre rundt om i verden. I forbindelse med dette prosjektet reiste han for å fotografere gravene til sjakkvinnere, inkludert den til Vasily Smyslov, som er begravet på Novodevich kirkegård i Moskva. Fotografiet Planter, Smyslovs grav, Moskva springer ut fra denne reisen.

Under utstillingen hos Hennie Onstad Kunstsenter arrangeres Fischer Random Chess Championship mellom sjakkprofilene Magnus Karlsen og Hikaru Nakamura. Her settes brikkene opp annerledes enn vanlig ved spillets begynnelse slik at innøvde åpninger og spillmønstre bortfaller. Mesterskapet vil bli avholdt i utstillingsrommet hvor Alvengs sjakkbilder omringer spillerne.

Dag Alveng var med på å grunnlegge Fotogalleriet i 1977. Vi er derfor spesielt glade for å kunne tilby et av hans ikke tidligere publisert kunstverk gjennom denne kampanjen.

Fem utgaver av Planter, Smyslovs grav, Moskva er tilgjengelige via Fotogalleriet.
Prisen på 22.000 kr gjelder kun gjennom denne kampanjen.
I tillegg til prisen kommer 5% kunstavgift til Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Mulighet for inramming gjennom Fotogalleriet etter avtale.


Tonje Bøe Birkeland, Character #V Bertha Bolette Boyd (1900-1985), 2017
The Jhomolhari Chapter, Plate 51 Jangothang 4150 m.a.s.l.
Gicléé print, 70 x 102 cm, ed. of 10 (+ AP)


Tonje Bøe Birkeland (f. 1985) har en bachelor og master i fotografi fra Kunst- og designhøgskolen i Bergen. Hun mottok Hasselblad Foundation’s Victor Fellowship 2012 for hennes bidrag Tuva Tengel (1901-1985). Letters from Mongolia ble utstilt som en del av New Nordic Photography på Hasselblad Center, Gøteborg. Hun har stilt ut ved flere store institusjoner som Fotografisk senter i København og Scandinavia House i New York. Hun er kjøpt inn av blant annet Preus Museum, Hordaland Fylkeskommune, Statens Konstråd (Sverige) og Hasselblad Foundation.

Fotografiet Character #V Bertha Bolette Boyd (1900-1985) av Tonje Bøe Birkeland er fra hennes pågående prosjekt The Characters, som leker med konstruksjonen av kvinnelige heroiske karakterer gjennom fotografi, tekst og objekter. Hittil har Birkeland portrettert fem heltinner – eller karakterer - hvor Character #V er Bertha Bolette Boyd (1900-1985). Hun var en fjellklatrer og forfatter som reiste til Bhutan i april 1931. Denne perioden var Bhutan lukket, ugjennomtrengelig og isolert. Gangker Punsum er Bhutans og verdens høyeste fjell som ikke er besteget og har en høyde på 7578 meter. Fjellet er hellig. Bertha leste Castles in the Air. Experiences and Journeys in Unknown Bhutan av John Claude White. Senere klatret hun seg oppover i fjellandskapet til 4700 m.o.h. og utforsket et landskap der naturen var hellig og uberørt.

Fotografiet som nå er tilgjengelig via Fotogalleriet er blant Tonje Bøe Birkelands seneste arbeider og har ikke blitt vist tidligere.

Fem utgaver av Character #V Bertha Bolette Boyd (1900-1985) er tilgjengelige via Fotogalleriet. Prisen på 20.000 NOK gjelder kun gjennom denne kampanjen.
I tillegg til prisen kommer 5% kunstavgift til Bildende Kunstneres Hjelpefond.
Mulighet for inramming gjennom Fotogalleriet etter avtale.


Terje Abusdal, Slash & Burn #15, 2017
Giclée print, 40 x 50 cm, ed. of 10 (+2 AP)

Terje Abusdal (f. 1978, bor og jobber i Oslo) er en visuell historieforteller som hovedsakelig jobber med prosjekter som befinner seg et sted mellom fakta og fiksjon. I 2017 vant han den prestisjefulle prisen Leica Oscar Barnack Award. Prosjektet Slash & Burn vant Nordic Dummy Award 2017 og var en av finalistene på Luma Rencontres Dummy Book Award 2017, Unseen Dummy Award 2017 og Alec Soths Juror’s Pick på Magnum Photography Awards. Boken vil bli utgitt i samarbeid med Kehrer Verlag i 2018.

Verket Slash & Burn #15 av Terje Abusdal kommer fra hans prisvinnende prosjekt Slash & Burn. Prosjektet danner både et mystisk og imponerende bilde av Skogfinnene, en minoritetsgruppe i Norge som lever i nær kontakt med naturen.

Finnskogen er et stort sammenhengende skogsområde langs riksgrensen i Hedmark og Värmland hvor finske innvandrere slo seg ned på 1600-tallet. Migrantene – kalt skogfinner – var nybyggere fra landskapet Savolaks, nær datidens grense mot Russland. Skogfinnene var svedjebrukere, en dyrkingsmetode der man feller, tørker og brenner skog og sår matvekster i asken. Dette gir enormt store avlinger – opptil tjue ganger større enn tradisjonelt åkerbruk, men krever samtidig store landområder. Skogfinnenes naturforståelse har røtter i en østlig sjamanistisk tradisjon, og har ofte blitt forbundet med magi og mystikk. Ritualer, symboler og besvergelser ble brukt i dagliglivet; til å helbrede og beskytte, eller som forsvar mot onde makter.

Fotoprosjektet Slash & Burn tar utgangspunkt i denne naturforståelsen samtidig som det utforsker hva det vil si å være skogfinne i dag, fire hundre år og tolv generasjoner senere, i en tid når det opprinnelige levesettet for lengst har forsvunnet og ingen lenger snakker språket.

Fem utgaver av Slash & Burn #15 er tilgjengelige via Fotogalleriet.
Prisen på 15.000 kr gjelder kun gjennom denne kampanjen.
I tillegg til prisen kommer 5% kunstavgift til Bildende Kunstneres Hjelpefond.

Mulighet for inramming gjennom Fotogalleriet etter avtale.


FOR MER INFORMASJON: Hans Eindride Thorsen, Kommunikasjonansvarling ([email protected])



siste