Nyheter

KUNSTNERISK YTRINGSFRIHET I DEN DIGITALE TIDSALDER

med Wencke Mühleisen, Tore Slaatta, The White Pube og Maria Pasenau. Moderert av Danby Choi.

STED: VEGA SCENE

TID: 21. SEPTEMBER, 14:00-16:00

I forbindelse med Maria Pasenaus pågående utstilling PASENAU AND THE DEVIL, og dennes tilhørende publikasjon, vil Fotogalleriet rette fokus mot utfordringer knyttet til kunstnerisk ytringsfrihet både innenfor etablerte og nye rammer som omgir kunstproduksjon. Gjennom sin kunstnergjerning har Maria Pasenau utfordret grensene for hva som anses som sosialt akseptert. Hun behandler kropp, kjønn, sex og identitet som kategorier i stadig endring. Til tross for at hennes arbeid høster anerkjennelse fra kunstscenen, blir de sensurert på sosiale media. Hvordan kunst blir påvirket av algoritmene som styrer det offentlige ordskiftet på de nye digitale plattformene for «frie» ytringer? Med et panel bestående av kunstnere, akademikere og kritikere, vil vi undersøke hva kunstnerisk ytringsfrihet betyr i dag, både i utvidet forstand og rent konkret i enkelte eksempler.

Arrangementet er organisert i samarbeid med Vega Scene under Fotobokfestival Oslo.

Debatten vil foregå på engelsk.

OM DELTAGERNE

Wencke Mühleisen (f. 1953) er forfatter, skribent, kjønns- og medieforsker, og tidligere performancekunstner. Mühleisen tok sin post doc ved Senter for kjønnsforskning ved Universitetet i Oslo fra 2003 til 2008, og var tilsatt som førsteamanuensis ved Universitetet i Stavanger fra 2008 til 2014. Hun beskjeftiger seg særlig med feministisk, queer- og mediateori, og forsker på kjønn og seksualitet i film, fjernsyn, populærkultur og samtidskunst.

Tore Slaatta (f. 1957) er professor og gjesteforsker ved fakultet for samfunnsvitenskap ved Oslo Met. Han har tidligere vært generalsekretær for Norsk faglitterær forfatter- og oversetterforening, og professor i medievitenskap ved Oslo Met. Sammen med Hanne M. Okstad forfattet han i 2014 rapporten «Når kunstnere vurderer ytringsfrihet i Norge, anno 2014», Slaatta har publisert over femti vitenskapelige artikler og skrevet boken Digital Makt som ble utgitt på forlaget Gyldendal i 2012.

The White Pube (TWP) er den kollaborative kritiker- og kuratorpraksisen til Gabrielle de la Puente (f. 1994) og Zarina Muhammad (f.1994). De la Puente og Muhammad startet TWP i 2015 som et svar på det de anså som kjedelig og apatisk kunstkritikk. TWPs kritikk og tektser kjennetegnes av et muntlig språk, emojis og en subjektiv tilnærming til kunsten. Gjennom aktiv tilstedeværelse på sosiale media, særlig Twitter og Instagram, har TWP tilegnet seg en internasjonal følgerskare og vekket interesse for kunstkritikk blant et yngre publikum.

Maria Pasenau (f. 1994) er en kunstner som bor og arbeider i Oslo. Hun er utdannet fotograf ved Norsk Fotofagskole i Trondheim og studerte billedkunst ved Prosjektskolen i Oslo. Pasenau har deltatt i en rekke gruppe utstillinger nasjonalt og internasjonalt, heriblant «Troløse bilder» (2018) som ble vist på Nasjonalmuseet i Oslo og «Early Works» (2017) på New Galerie i Paris. I 2018 publiserte hun fotoboken Whit Kind Regrets Pasenau som vekket interesse lokalt og internasjonalt, og i 2019 ble hun innkjøpt til Nasjonalmuseets samling, som en av de yngste kunstnerne noen sinne. Pasenau er for øyeblikket aktuell med sin første institusjonelle soloutstilling PASENAU AND THE DEVIL på Fotogalleriet og en kunstnerisk publikasjon under samme tittel.

Danby Choi (f. 1993) er sjefsredaktør, ansvarlig utgiver og daglig leder i Subjekt, som han selv startet i 2012, og kunstkritiker for Aftenposten. Choi har erfaring som journalist fra blant annet NRK P3, Natt & Dag og Smug. Han har jobbet som kommunikasjonsansvarlig for Oslo World Music Festival, grafisk designer for Hovefestivalen og pressemedarbeider i by:Larm. Han har en bachelor i journalistikk fra Oslo Met.

TAKK TIL
Fotogalleriet er takknemlig for den vedvarende støtten fra Kulturrådet, så vel som Norsk fotografisk fond (NoFoFo) og Oslo Kommune. Vi ønsker også uttrykke vår takknemlighet overfor Kulturdepartementet for deres utstillingshonorarordning. Det utvidede utstillingsprogrammet er muliggjort gjennom ekstra og generøs støtte fra Stiftelsen Fritt Ord og Norsk fotografisk fond.

siste